Doa Naik Kenderaan Dan Tip Perjalanan Jarak Jauh


 

Doa Naik Kenderaan Dan Tip Perjalanan Jarak Jauh 

Doa kepada Allah swt mohon keselamatan semasa memandu dalam perjalanan kita.... Memandu kenderaan untuk perjalanan jarak sama ada pulang ke kampung atau ada urusan lain yang jauh memerlukan persiapan dari segi fizikal dan mentaliti. Semua persiapan ini adalah bagi mengelakkan berlakunya perkara yang tidak diingini sepanjang perjalanan.
Sesal dulu pendapatan, sesal kemudian tiada pendapatan bukan?

Disini ada beberapa tips beserta doa untuk perjalanan jauh yang mungkin boleh membantu sebelum memulakan perjalanan jarak jauh.

اللهُ أَكْبَرُ، اللهُ أَكْبَرُ، اللهُ أَكْبَرُ، (سُبْحَانَ الَّذِي سَخَّرَ لَنَا هَذَا وَمَا كُنَّا لَهُ مُقْرِنِيْنَ وَإِنَّا إِلَى رَبِّنَا لَمُنْقَلِبُوْنَ )

“ Allah Maha Besar 3x, Maha suci Tuhan Yang mengusahakan kami untuk mengendarai ini. Sedangsebelumnya kami tidak mampu. Dan sesungguhnya kami akan kembali kepada Tuhan .

اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ فِي سَفَرِنَا هَذَا الْبِرَّ وَالتَّقْوَى، وَمِنَ اْلعَمَـلِ مَا تَرْضَى، اللَّهُمَّ هَوِّنْ عَلَيْنَا سَفَرَنَا هَذَا وَاطْوِ عَنَّا بُعْدَهُ، الَّلهُمَّ أَنْتَ الصَّاحِبُ فِي السَّفَرِ، وَالْخَلِيْفَةُ فِي الأَهْلِ، اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُـوْذُ بِكَ مِنْ وَعْثَاءِ السَّفَرِ، وَكَآبَةِ الْمَنْظَرِ، وَسُوْءِ الْمُنْقَلَبِ فِي الْمَالِ وَالأَهْلِ
“ Allah Maha Besar 3x, Maha suci Tuhan Yang mengusahakan kami untuk mengendarai ini. Se-dangsebelumnya kami tidak mam-pu. Dan sesungguhnya kami akan kembali kepada Tuhan (dihari kiamat). YaAllah, sesungguhnya kami mohon kebaikan dan ketakwaan dalam bepergian inikami mohon perbuatanyang meridhokanMuYa Allah, permudahlah perjalanan kami inidan jadikanlah perjalanan yang jauhseolah-olah dekatYa Allah, Engkaulah teman dalam bepergian dan yang mengurusi keluarga(ku). “. 

Memandulah dengan tenang dan mengikut undang-undang. Utamakan keselamatan supaya kita sampai ke destinasi dengan selamat.
والله أعلم بالصواب
Wallahu A’lam Bish Shawab
(Hanya Allah Maha Mengetahui apa yang benar)

Jadual Bertugas Deejay

Jadual Bertugas Deejay