Perbezaan di antara boss, leader dan dickhead

Ciri2 seorang boss :-
Memacu pekerjanya, menggunakan kuasa autoriti, ketakutan sebagai sumber inspirasi, berkata "Saya", mencari kesalahan orang lain, tahu bagaimana ia dilakukan, menggunakan sumber manusia, mengambil kredit, memberi arahan dan berkata "Pergi!".


Ciri2 seorang leader pula :- 
Melatih pekerjanya, menggunakan budi bicara, menarik minat bekerja, berkata "Kita", mencari penyelesaian terhadap masalah yang berlaku, menunjukkan bagaimana ia dilakukan, membangunkan sumber manusia, memberikan kredit, bertanya dan berkata "Mari Kita Pergi!".

Manakala ciri2 seorang dickhead...

Somehow, dickhead ini datangnya turun-temurun. Misalnya, bapak dickhead ni dulu seorang berpengaruh dan kaya dalam kampung, ianya akan diwariskan kepada anaknya. Lalu, si anak akan melalui laluan kerjaya yang lebih senang berkat bantuan bapaknya.

Bila dalam suasana kerja, bila dah biasa hidup senang dan laluannya yang mudah berada di atas, dia akan mencari seseorang yang mudah menjadi mangsa buli. Dickhead ini biasa akan bekerjasama dengan dickhead-dickhead lain menekan pekerja yang malang ini.

Dickhead spesis ni senang dijumpai di ofis-ofis dan kita akan lihat, dalam ofis selalu yang dibuli ni terkontang-kanting tunggu di ofis melakukan kerja. Manakala yang lain, akan keluar pergi lepak minum.





Jadual Bertugas Deejay

Jadual Bertugas Deejay