Resepi : Durian Crepe

Durian crepe
BAHAN-BAHAN :
(membuat kulit luar – 5 keping)
- 64g tepung
- 2 sudu besar gula
- 120ml susu segar
- 60ml air suam
- 14g mentega cair
- Secubit garam
- Pewarna kuning (terpulang)

(membuat isi)
- 227g isi durian (tanpa biji)
- ½ cawan whipping cream
- 1 sudu esen vanila
- ¼ gula aising
- 2 sudu besar air sejuk
- Gelatin (pastikan ia halal)
CARA-CARANYA :
(cara membuat kulit luar)
1) Gaulkan 2 biji telur, 2 sudu besar gula, secubit garam, mentega yang telah dicairkan, tepung, susu dan air suam sehingga sebati.
2) Tapis adunan tersebut dan biarkan ia selama beberapa minit.
3) Kemudian, titiskan pewarna dalam adunan dan gaulkan sehingga warna menjadi rata.
4) Panaskan non-stick pan dan sapukan sedikit mentega lalu tuangkan adunan tepung ke dalam kuali dan ratakan ia mengikut bentuk kuali (tak perlu terbalikkan adunan tepung).
(cara membuat isi)
1) Tinggalkan whipping cream yang telah di kacau ke dalam peti ais(freezer) selama 5 minit kemudian ‘pukul’ ia sehingga kembang.
2) Perlahan-lahan masukkan gula aising dan gaul sehingga sebati.
3) Masukan sesudu esen vanila dan campurkan gelatin bersama air suam dan di campurkan dengan krim pekat yang telah di panaskan dengan cara double boiled.
4) ‘Pukul’ adunan ini sehingga ia benar-benar kembang dan menjadiseperti spongy dan asingkan ia sebentar. Sementara itu, gaulkan isi durian sehingga rata dan asingkan ia juga.
Cara membungkus :
1) Ambil sekeping kulit crepe dan letakkan sesudu besar adunan krim dan isi durian di tengah bulatan. (pastikan anda menggunakan bahagian atas kulit bukan bawah ya)
2) Kemudian, tarik sedikit isi tersebut supaya menjadi panjang (jangan terlalu panjang) dan lipatkan ia dengan cara hujung bertemu tengah. (seperti gerakan menutup tingkap dua pintu). Nah, kini anda boleh nikmati Durian Crepe buatan sendiri!
Tips: Untuk mengekalkan kesedapan Durian Crepe, pastikan isi durian yang di gunakan segar dan masih dalam keadaan yang elok. Jika ia masam, gantikan ia dengan isi durian yang baru.

Jadual Bertugas Deejay

Jadual Bertugas Deejay